Op 8 oktober 2015 vond de franchisemiddag van Capital Circle plaats in Hotel New York te Rotterdam. Meer dan 20 franchiseformules vertegenwoordigd door 50 deelnemers waren op het Capital Circle franchise evenement in Hotel New York aanwezig. Ketens als Domino’s, Expert, Subway, Multivlaai en vele andere waren benieuwd naar de mogelijkheden van crowdfunding. Deze middag werd er gesproken over franchise en crowdfunding. Door de hoge opkomst, de interessante sprekers en gezellige sfeer is het een zeer succesvolle middag geworden. Wat deze franchisemiddag inhield wordt in het volgende filmpje uiteengezet:
Zoals in bovenstaand filmpje is weergegeven, werden er een aantal presentaties gegeven. Als eerste presenteerde Coert Coomans, oprichter van Capital Circle, over zijn visie op de crowdfunding markt. Coert legde uit dat er stappen moeten worden gemaakt in de markt van crowdfunding; van kickstarter initiatieven via risicovolle projecten (junk grade) naar de volgende stap kwaliteit beleggingen (investor grade). Capital Circle werkt alleen met financieel goed onderbouwde projecten die altijd zekerheden bieden. Hij haalde wat voorbeelden aan uit de huidige crowdfunding praktijk waarbij de kans op terugbetalen klein is en alle zekerheden bij de bank liggen, terwijl het risico altijd op de crowd wordt afgewenteld. In die zin onderscheidt Capital Circle zich van alle andere platforms die op dit moment actief zijn in Nederland.
Richard van Houwelingen vertelde over de werking van arrangementen bij banken en hoe dit voor de financiële crisis franchisenemers en -gevers in staat stelde snel te handelen. Met een arrangement weet je namelijk van tevoren of je verzoek kans maakt of niet en heb je binnen twee weken zekerheid. Sinds de crisis in 2006 bestaat dit niet meer bij de banken, aanvragen duren negen weken of langer. Hierdoor verliest men slagkracht en kan de franchise branche moeilijk groeien. Doordat Capital Circle met arrangementen gaat werken komt die slagkracht terug en kan men weer ondernemen, dankzij crowdfunding!
Als laatste vertelde Hein van Baalen, een marketing specialist op gebied van franchise, over zijn ervaringen in de franchisewereld en hoe men weer kan groeien. Hein wil graag meer flexibiliteit in de contracten zien en meer samenwerking tussen franchisegever en -nemer.
Na een interactieve vragenronde waarin men alle sprekers vragen kon stellen stond er een borrel klaar. Uiteraard zijn hier de eerste contacten voor samenwerking tussen verschillende franchise ketens en Capital Circle gelegd. Capital Circle plaatst binnenkort dus weer nieuwe franchise projecten op het platform. Houdt u de website in de gaten voor unieke beleggingsproposities, tegen voorwaarden die eerder alleen toegankelijk waren voor instituten.